www.mediawave.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

 

 

 

 

 

"RAVAZDI PARASZTSZALON

2025 február

*

 

február 5. (szerda) 18:00
AZ OKSZITÁN KULTÚRÁRÓL

 

Baltazar Montanaro-Nagy (hegedű) és

Laurent Geoffroy (t.harmonika)

előadása, zenei bemutatója és tánctanítása

*

február 6. (csütörtök!!!) 18:00

"Helyi értékek" sorozat

RAVAZDI TÖRTÉNETEK

BALOGH ERNŐ PORTRÉ 3. rész


február 12. (szerda) 18:00

"A magyar jazz történetéből" sorozat

SZIGETI PÉTER PORTRÉ 5. rész

*

február 19. (szerda) 18:00

"50 éves a VHK"

GRANDPIERRE ATTILA PORTRÉ

*

február 26. (szerda) 18:00
"A magyar népzene egyéniségei" sorozat

HALMOS ATTILA "CSIGA" PRÍMÁS PORTRÉ

 

 

 

*****

 

 

Keresd a

RAVAZDI PARASZTSZALON

PODCAST-

ot!

 

 

*****

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"RAVAZDI PARASZTSZALON

2025 február

*

 

február 5. (szerda) 18:00
AZ OKSZITÁN KULTÚRÁRÓL

 

Baltazar Montanaro-Nagy (hegedű) és

Laurent Geoffroy (t.harmonika)

előadása, zenei bemutatója és tánctanítása

*

február 6. (csütörtök!!!) 18:00

"Helyi értékek" sorozat

RAVAZDI TÖRTÉNETEK

BALOGH ERNŐ PORTRÉ 3. rész


február 12. (szerda) 18:00

"A magyar jazz történetéből" sorozat

SZIGETI PÉTER PORTRÉ 5. rész

*

február 19. (szerda) 18:00

"50 éves a VHK"

GRANDPIERRE ATTILA PORTRÉ

*

február 26. (szerda) 18:00
"A magyar népzene egyéniségei" sorozat

HALMOS ATTILA "CSIGA" PRÍMÁS PORTRÉ

 

 

 

*****

 

 

Keresd a

RAVAZDI PARASZTSZALON

PODCAST-

ot!

 

 

*****

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

etnik Archív
2025. április KSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSz Aktuális program:
2025.04.29.
010203040506070809101112131415161718192021222324252627282930

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

FESZTIVÁL HÍREK

2011.06.11. 17:39

Főtt krumpli, kolbász és matthelyzet - Mediawave Vol. 6. / prae.hu


Az utolsó előtti nap a Mediawaven. Tarr Béla teszi tiszteletét Szombathelyen. Beszél a mai magyar filmpolitikáról, filmfinanszírozásról is. Délután Nemes Gyula Negatív magyar filmtörténet című dokuját látom a régi időkről. Este megint gasztronómia: a Pótkolbász című előadás a Színházban. Utána Andreya Triana downtempo-soullal kebelezi be a lelkem. Fehér Renátó beszámolója következik a MEDIAWAVE utolsó előtti napjáról.

A Mediawave első délelőtti programja nem bíz semmit a véletlenre. Tíztől A torinói ló című filmet vetítik a Savaria Moziban, utána beszélgetés következik a rendezővel, Tarr Bélával. Induláskor komoly kételyeim vannak magammal szemben, hogy vajon mennyire vagyok alkalmas délelőtt egy Tarr-film befogadására, aztán eszembe jut, hogy egy évekkel ezelőtti Nagypénteken, a Sátántangóval való megismerkedésem is egy ilyen időpontban zárult.
A filmről okosat mondani két mondatban vagy talán hosszabban sem tudok, ostobaságot meg nem akarok. Annyi azonban biztos, hogy egy életre belém égett Derzsi János arca, ahogy tömi magába a főtt krumplit. Az angolul és magyarul is zajló beszélgetésen szóba kerül az az állandó alkotói csapat, akikkel Tarr együtt dolgozik: „Nem kell beszélgetnünk, mert nekünk minden elemében ugyanolyan a világ”. Felmerül az a kérdés is, hogy ki fog törődni ezután a – hírek és ígéretek szerint – utolsó film után, Tarr helyett, a társadalomnak ezekkel a filmre vitt szerencsétlenjeivel, kitaszítottjaival. A rendező izgatottan várja már azokat a fiatalokat, akik radikálisabban tudnának beszélni nála, pontosabb igazat mondanának az életről, és elraknák őt „hátra a múzeumba”. Érkezik ropogós bulvárkérdés is, persze a megfelelő művészies, intellektuális köntösbe bugyolálva: Rendezőként nem érzi-e annak a felelősségét, hogy alkotásával megölt egy embert (utalva A londoni férfi francia producerének forgatás alatt elkövetett öngyilkosságára)? Tarr megvilágítja a kérdező számára is a valós körülményeket, majd szűkszavúan és kegyelettel szól barátja, Humbert Balsan (akinek A londoni férfit dedikálták is) betegségéről, ami idáig vezetett.


Délután folytatom – a tegnap megkezdett – elmélyülésemet a dokumentumfilm szekcióban, Nemes Gyula Negatív magyar filmtörténet című munkájára ülök be. (Aggódom, hogy talán túl elfogultan is, hiszen – szinte megingathatatlanul hiszem, hogy – a rendező Egyetleneim című generációs kórképe alatt beszakad bármelyik társadalomtudományi dohányzóasztal.) A mostani film kapcsán már nem vagyok ilyen emelkedett. Az a fajta kánonátrajzolási lehetőség, szándék, ami Nemesben munkál, persze megsüvegelendő, még ha ezeknek az el nem készült filmeknek a feltárása felől közelít is. Huszárik, Bódy, Makk, Herskó, Gazdag, Jancsó és a többiek (összesen legalább másfél tucatnyian) zsákutcába kényszerített munkáit, megvalósulatlan álmait tetemrehívó dokuban nincs egyetlen ütős sztori, anekdota sem. A villáminterjúkból alig derül ki bármi lényeges, a tabló felére, sőt harmadára rostálása, feszesebbé tétele lett volna ideális.
Beengedésre érek át a Színház stúdiójába, ahova a Pótkolbász, avagy Szurrogátum delikátesz című, Hamvas Béla Bizonyos tekintetben című kisregényét – Sultz Sándor által – színpadra adaptált darab húz-von. A munkabemutatóként meghirdetett előadás jellegzetessége, hogy a színészek jelmezben, a kész díszletben, de még szövegkönyvvel játszanak. Horváth Ákos bevezetőjéből kiderül, hogy a színház újabb kísérleteinek (Kommentszínház; Viccel ütjük agyon…) egy fejezeteként tekint a ma estére. A színpadon egy két évtizeddel korábbi gyújtogatás tettesének felderítése zajlik egy vég nélküli borozós, pálinkázós, (emberi húsból is) kolbászt töltős tivornya alatt (a résztvevőket Varga Dóra, Bajomi Nagy György, Endrődy Krisztián, Horváth Ákos és Orosz Róbert formálják meg; a rendező, Koleszár Bazil Péter). A mély és szövevényes, gyakran már paródiába hajló szöveg eközben a feltámadás, a valóság és képzelet, az igazmondás és hazugság kérdéseit is körbejárja. Szeptemberben jön a (valódi) bemutató.
A Weöres Sándor Színház emeleti terme (mely Szombathely színésznő-szülöttjéről, Márkus Emíliáról vagyon elnevezve) értően és igényesen alakítódott át ma estére koncerthelyszínné. Idevárják ugyanis az idei Mediawave talán legnagyobb ágyúját, Andreya Trianat és zenekarát, egyenesen Londonból.

A produkció már az első hangok alatt olyannak hat, mintha a szereplők egy sakktábláról szöktek volna le: a három figura (a két Bástya-gitáros meg a dobos) alájátszanak a Királynőjüknek, aki bármire képes.
Andreya már a koncert elején ledobja a magasított sarkút, és mezítláb énekel tovább, ami – tudomásom szerint bizonyos – Janis Joplin óta már-már természetes énekesnői show-elem és hagyomány.
A harmadik szám környékén – kedves invitálásra – a színpad előtt üt tábort a közönség egy része, törökülésben. Kölyökkutya koromból emlékszem ilyesmire az Égből pottyant mesékből. Égből pottyanást emlegetni itt sem ördögtől való.
Több dal is kiemelhető lenne a repetoárból: az első lemez címadója (Lost Where I Belong), a lendületes The Keeper, vagy az első, igazi szakrális soul-szöveggel zengő Grandma’s Hands.
A zárlatban Andreya aztán még feljebb tekeri a hangulat hőfokát (már egyedül), amikor a mellette ácsorgó effektpult segítségével, torokból lepakolja magának a Sweet Dreams alapjait, ezzel kívánva jó pihenést, szép álmokat. (Visszaolvasva az előző napok beszámolóit, az tűnt fel, hogy az elalvás pillanatai fontos elemként voltak jelen ezekben a tudósításokban; örülök, hogy ez a jó szokás – e megunhatatlan dalnak köszönhetően – ma is fenntartható maradt.)
teraszon egy Mediawave-szervező brigáddal keveredem oldott társalgásba. Visszajelzésekről, online sajtóról, Szombathely belobbanthatóságáról beszélgetünk. Boldogan jelentik, hogy megérkeztek már a Magyar Rádió munkatársai (köztük felfedezem Balázs Attila írót, aki a Magyar Író Válogatott hálóőreként is tevékenykedik). Közben fél fülemet, fél szememet ösztönösen az odabent pörgő DVA zenekaron is igyekszem tartani. Akármennyire kívánkozna ide is már egy bulváros párhuzam, ezt a kiváló akusztikus-elektronikus házaspár-duót szerencsére nem tudom egy cseh Szinetár-Bereczki- vagy – egy másik generációnak – Korda-Balázs-párosként definiálni. Az energia és a jótékony extázis, ami produkciójukból és dalaikból sugárzik, árad, felszabadító, néhol szinte burleszkes gegek játszódnak le a színpadon.


Innentől már csak kifelé van, holnap zárul a Mediawave. A díjátadóra már vannak tippjeim, favoritjaim, de nem árulom el senkinek. Szóval itt a vége, a célegyenesben viszont hajrázni szokás: ezt teszi a fesztivál és magam is ezen igyekszem, még ha le is tagadom nyilvánosan, hogy ilyenkor Vitray Tamás Egérkés klasszikusa lelkesít, búgva, dobogva legbelül.

 

Főtt krumpli, kolbász és matthelyzet – Mediawave Vol. 6.
Képeslap a Mediawave megszállta Szombathelyről (június 10.)
Fehér Renátó

Ossza meg ismerőseivel:
KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
2024.06.03. 21:21

ŐRHEGY ART Művészeti Rezidencia program

A Mediawave Alapítvány és az Őrhegy Udvarház Közösségszervező Kft. ŐRHEGY ART Művészeti Rezidencia programot hirdet Európában élő alkotók számára nyárra és az őszi, szüreti időszakra egyaránt. Angol nyelvű kiírás: https://orhegyart.wordpress.com/
Magyar nyelvű fordításért írj üzenetet: orhegyudvarhaz@gmail.com

2024.03.12. 22:12

Megnyílt a jelentkezés a 2024-es somogyfajszi Nyári Berekre!

Megnyílt a jelentkezés a 2024-es somogyfajszi Nyári Berekre!

A korábbi évekhez hasonlóan ismét vizuális, zenei, családi és gasztroműhelyekkel várunk benneteket!

 

Részletek és jelentkezés ITT.

TAGSÁGOK
FŐ TÁMOGATÓ

A MŰKÖDÉS TÁMOGATÓJA

 

MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák